محمد کشاورز؛ حسین دامغانیان؛ سید عباس ابراهیمی؛ عباسعلی رستگار
چکیده
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر حساسیت محیطی بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان با توجه به میانجیگری تلنگرهای مقایسهی اجتماعی و سبز است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شد. نمونه-آماری پژوهش 189 نفر از کارکنان سازمان محیط زیست استان سمنان است که به روش تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها، روش حداقل مربعات ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر حساسیت محیطی بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان با توجه به میانجیگری تلنگرهای مقایسهی اجتماعی و سبز است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شد. نمونه-آماری پژوهش 189 نفر از کارکنان سازمان محیط زیست استان سمنان است که به روش تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها، روش حداقل مربعات جزئی مورد استفاده قرار گرفت. بررسیها نشان داد که ابزار اندازهگیری از روایی مناسبی برخوردار بوده و ضریب پایایی آن برای تمام سازههای پژوهش، بیشتر از 7/0 میباشد. یافتهها، حاکی از آن است که حساسیت محیطی تأثیر مثبت و معنیداری بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان دارد. همچنین متغیر حساسیت محیطی تأثیر مثبت و معنیداری بر تلنگر مقایسهی اجتماعی و تلنگر سبز دارد. از طرف دیگر تلنگر مقایسهی اجتماعی تأثیر منفی و معناداری بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان دارد، اما تلنگر سبز تأثیر مثبت و معناداری بر این نوع رفتارها دارد. ضمن اینکه تلنگر مقایسهی اجتماعی و تلنگر سبز نقش میانجیگری بین حساسیت محیطی و رفتارهای زیستمحیطی کارکنان ایفا نمیکند. با توجه به نادیدهگرفتن اهمیت تلنگرهای سازمانی میتوان گفت این پژوهش نگاهی بدیع به این مقوله داشته که میتواند منجر به بروز تلنگرهای بیشتری برای بهبود و رفتارها در سازمان شود.
حسین دامغانیان؛ عباسعلی رستگار؛ فاطمه علوی متین
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی از نگاه کسی که به این رفتار سایشی اقدام نموده و کسی که با وی اینگونه رفتار میشود، به همراه نقش تعدیلگری متغیر جمعیت شناختی جنسیت بر این تأثیر میباشد. جامعه آماری این پژوهش 243 نفر از کارمندان شعب منتخب بیمه البرز در شهر تهران بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی از نگاه کسی که به این رفتار سایشی اقدام نموده و کسی که با وی اینگونه رفتار میشود، به همراه نقش تعدیلگری متغیر جمعیت شناختی جنسیت بر این تأثیر میباشد. جامعه آماری این پژوهش 243 نفر از کارمندان شعب منتخب بیمه البرز در شهر تهران بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی- مورگان استفاده شد. پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که تعارض رابطه تأثیر مستقیم و معناداری بر تجربه سایش اجتماعی و رفتار سایشی دارد و همچنین با میانجیگری رفتار سایشی به طور غیر مستقیم نیز بر تجربه سایش اجتماعی تأثیرگذار است؛ یعنی تعارض رابطه باعث میشود که کارکنان برای کاهش اثر شرایط نامساعد به رفتارهای سایشی اقدام نموده و این اقدام به نوبه خود تأثیری منفی بر مخاطب این رفتار دارد و باعث تجربه سایش اجتماعی توسط او میشود؛ اما متغیر جمعیت شناختی جنسیت به عنوان تعدیلگر بر تأثیر مستقیم تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی و رفتار سایشی و همچنین تأثیر مستقیم رفتار سایشی بر تجربه سایش اجتماعی، اثرگذار نبود.
حسین دامغانیان؛ عباسعلی رستگار؛ محمد یزدانی زیارت
چکیده
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای ارتباطی بین فردی در سازمان و نیز شناسایی ابعاد و تعیین نحوه تعامل بین آنهاست. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای و شامل دو بخش تحلیلی و کمی و استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری آن در بخش تحلیلی جمعی از خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی تمام کارکنان دستگاههای اجرایی استان خراسان ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای ارتباطی بین فردی در سازمان و نیز شناسایی ابعاد و تعیین نحوه تعامل بین آنهاست. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای و شامل دو بخش تحلیلی و کمی و استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری آن در بخش تحلیلی جمعی از خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی تمام کارکنان دستگاههای اجرایی استان خراسان شمالی میباشند که از طریق نمونهگیری گلولهبرفی 17 نفر از جامعه اول و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 373 نفر از جامعه دوم بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش تحلیلی جدول ماتریسی محققساخته و در بخش کمی پرسشنامههای استاندارد هستند که پس از تعیین روایی و پایایی در بین نمونه آماری توزیع شدند. نتایج پژوهش نشان داد ابعاد مهم شایستگی ارتباطی بین فردی در سازمان عبارتانداز؛ همدلی، دیگرمحوری، خودگشودگی، مدیریت تعارض، مدیریت تعاملات، انعطافپذیری، جراتمندی، راحتی اجتماعی، بیانگری، مستقیم و بیواسطه بودن، حمایتگری، تاثیرگذاری بر دیگران و هدفمحوری؛ که در پنج سطح تعاملی مختلف با یکدیگر رابطه مثبت و معنیداری دارند. نتایج این پژوهش میتواند مدیران و کارکنان را در شناسایی و تقویت شایستگیهای ارتباطی بین فردی و دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش یاری دهد.
حسین دامغانیان؛ محمد یزدانی زیارت
چکیده
مدیریت تصویرپردازی ذهنی یکی از رفتارهای رایج سیاسی در سازمانهاست که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. هدف این تحقیق شناسایی برخی از عواملی است که بر آن تاثیر می گذارند. تحقیق حاضر تحقیقی کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق تمامی کارکنان استانداری خراسان شمالی هستند. با ...
بیشتر
مدیریت تصویرپردازی ذهنی یکی از رفتارهای رایج سیاسی در سازمانهاست که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. هدف این تحقیق شناسایی برخی از عواملی است که بر آن تاثیر می گذارند. تحقیق حاضر تحقیقی کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق تمامی کارکنان استانداری خراسان شمالی هستند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده شصت و هشت نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه است. داده های به دست آمده از طریق پرسش نامه با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون های خطی ساده و چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل وضعی و شخصی(فراوانی تعاملات، حمایت مدیریتی، و فشار شغلی، و خودارزیابی درونی) در بروز رفتار مدیریت تصویرپردازی ذهنی موثر هستند. خود ارزیابی درونی و حمایت مدیریتی بر مدیریت تصویر پردازی ذهنی تاثیر منفی و فراوانی تعاملات و فشار شغلی بر آن تاثیر مثبت دارند؛ همچنین ترکیبی از عوامل وضعی و شخصی قادر به پیش بینی بروز رفتارهای مدیریت تصویرپردازی ذهنی در سازمان هستند.
حسین دامغانیان؛ لاله جمشیدی؛ طاهره مقصودی
دوره 24، شماره 78 ، آذر 1394، ، صفحه 127-150
چکیده
شرایط محیط کار اعم از عوامل فیزیکی، اجتماعی روانشناختی بر عملکرد شغلی و میزان بهرهوری کارکنان تأثیر گذار است. در دنیای کار، ماهیت برخی از مشاغل و تجارب بگونهای است که خواه ناخواه افراد دچار مشکل میشوند، به گونهای که ممکن است سلامت روانی آنها تهدید شود و بصورت معضل فرسودگی شغلی در نیروی انسانی بروز کند. از آنجائیکه یکی از سرمایههای ...
بیشتر
شرایط محیط کار اعم از عوامل فیزیکی، اجتماعی روانشناختی بر عملکرد شغلی و میزان بهرهوری کارکنان تأثیر گذار است. در دنیای کار، ماهیت برخی از مشاغل و تجارب بگونهای است که خواه ناخواه افراد دچار مشکل میشوند، به گونهای که ممکن است سلامت روانی آنها تهدید شود و بصورت معضل فرسودگی شغلی در نیروی انسانی بروز کند. از آنجائیکه یکی از سرمایههای ارزشمند سازمانی در عصر حاضر نیروی انسانی آن میباشد لذا توجه به ظرفیت فردی و روانی- به عنوان سازوکارها و تکنیکهای درون سازمانی و کمهزینه- نه تنها برای مقابله با این شرایط ناگوار و بلکه همچنین به منزلهی تجربه و فرصتی برای ارتقاء قابلیتهای فردی و سازمانی حائز اهمیت است. لذا در این پژوهش با هدف دستیابی به سازکاروهای کاهش فرسودگی شغلی، اثر تابآوری بر فرسودگی شغلی بررسی شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته است. حجم نمونه تعداد 234 نفر از کارشناسان و کارکنان شرکت گاز استان مرکزی میباشند، که بصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون (1986) میباشد، که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 936/0 و 828/0 به دست آمد و روش تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی مورد استفاده قرار گرفته است. دادهها نیز با بهرهمندی از همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، و مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد تابآوری تأثیر منفی و معناداری بر فرسودگی شغلی دارد و می تواند موجب تعدیل آن شود. از اینرو پیشنهاد میشود با ایجاد ساختارهای مناسب و تقویت کنندهی تابآوری، از این ظرفیت فردی و روانی افراد برای تقلیل معضل فرسودگی شغلی بهره گرفته شود.